Het belang van social media en alles wat eromheen beweegt wordt door de meeste marketing mensen onderschreven. De vraag naar medewerkers rondom het profiel social media groeit als nooit tevoren en medewerkers krijgen steeds vaker trainingen in het gebruik van Twitter, Facebook en linkedin. Social media platformen als Twitter, en Facebook groeien als kool. Nog deze week gaf Facebook aan de magische grens van 1 miljard profielen in het zicht te hebben. Niet alleen veel profielen maar ook het dagelijkse gebruik is enorm. Her en der in het land zijn er social media clubs opgericht, avonden met belangwekkende sprekers en de onvermijdelijke belanghebbenden. Platformen als Facebook, Twitter en in Nederland ook Hyves zijn de plaatsen waar honderdduizenden mensen samen komen om er tal van onderwerpen bespreken. Google trekt internationaal de aandacht met Google+. In de wereld van de social media wordt wild gespeculeerd over het aantal actieve accounts zijn het er 50, 100 of al 200 miljoen. Eerlijk gezegd denk ik dat Google het aantal actieve accounts vooralsnog niet het belangrijkst vindt. Google de alom dominante zoekmachine drijft immers op adverteerders. Met ongekend succes. Google werkt dagelijks aan het optimaliseren van zoekresultaten en de social media spelen daarin steeds vaker een hoofdrol. Authentieke content wordt door Google nu al meer gewaardeerd dan tussenpersonen die drijven op het pushen van content, linkjes, van andere websites en dat slim ondersteunen met adwords en voor zoekresultaten geoptimaliseerde websites. Google+ speelt dus een centrale rol in de toekomstvisie van Google. De zoekmachine van Google is voor veel bedrijven een zeer belangrijke leadgenerator, soms zelfs de belangrijkste. Met dat gegeven ontwikkelde zich een hele industrie in Nederland, bureaus die je helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden en werken aan website optimalisatie om een betere ranking te krijgen op de zoekmachine van Google. Google is het allang zat dat bureaus alleen sleutelen aan de vorm en niet aan de inhoud en daarmee de resultaten vervuilen. Het genereren van goed gekwalificeerde zoekresultaten is immers de kern van de Google business. Met Google+ geeft Google een sterk signaal dat ze de ontwikkelingen op het gebied van de social media zeer serieus nemen. Nu en in de toekomst zullen je zoekresultaten in sterke mate bepaald worden door de kwaliteit van je content. Niet alleen Google speelt hier een rol in maar ook bedrijven als Klout en Peerindex. Nu nog spelers die zich bewegen onder de radar van de massa, maar het waarderen van de kwaliteit van je content en dat gegeven vertalen naar invloed gaat een belangrijke rol spelen. Waardevolle content wordt immers de belangrijkste driver voor zoekresultaten en dus voor de plaats die jouw website heeft in de rankings van Google. De social media drijven op het ontwikkelen van authentieke content en zo is de cirkel rond.
De rol van zoekresultaten in samenhang met social media is slechts een beperkt onderdeel van het geheel. Voor MKB Nederland tot nu toe wellicht wel de meest belangrijke rol. Immers gevonden worden in de zoekmachine van Google leverde direct leads op. Maar de social media kunnen voor MKB Nederland meer betekenen. Naast het helpen met het verbeteren van zoekresultaten kunnen de social media ook een belangrijke rol spelen bij zaken als merkopbouw, service management, informatie verstrekking, personeelswerving enzovoort. Maar gebeurt dat al? De grote spelers als Heineken, KLM en Coca Cola hebben hun weg naar de social media platformen allang weten te vinden. Maar de kleinere spelers, MKB Nederland, hoe zit het daarmee? Als ik Google gebruik en ik ga op zoek naar succesvolle social media cases voor het MKB dan kom ik niet ver. Ze zijn er natuurlijk. Misschien is het tijd om daar een mooi overzicht van te maken. Deel je case en ik bespreek hem op DWVTS en vraag vakgenoten om het verhaal te delen, als het een mooie lijst wordt maken we er een boekje van.
De rol van zoekresultaten in samenhang met social media is slechts een beperkt onderdeel van het geheel. Voor MKB Nederland tot nu toe wellicht wel de meest belangrijke rol. Immers gevonden worden in de zoekmachine van Google leverde direct leads op. Maar de social media kunnen voor MKB Nederland meer betekenen. Naast het helpen met het verbeteren van zoekresultaten kunnen de social media ook een belangrijke rol spelen bij zaken als merkopbouw, service management, informatie verstrekking, personeelswerving enzovoort. Maar gebeurt dat al? De grote spelers als Heineken, KLM en Coca Cola hebben hun weg naar de social media platformen allang weten te vinden. Maar de kleinere spelers, MKB Nederland, hoe zit het daarmee? Als ik Google gebruik en ik ga op zoek naar succesvolle social media cases voor het MKB dan kom ik niet ver. Ze zijn er natuurlijk. Misschien is het tijd om daar een mooi overzicht van te maken. Deel je case en ik bespreek hem op DWVTS en vraag vakgenoten om het verhaal te delen, als het een mooie lijst wordt maken we er een boekje van.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar