Papegaaien journalistiek over de waarde van instagram.


De dotcom crisis en de zeepbellen zijn weer niet van de lucht. Lees net een artikel in de Leeuwarder Courant over de 
ca. 1 miljard dollar die Facebook betaalde voor de foto app Instagram. Kopregel “Facebook blaast lucht in de zeepbel”, 
16 medewerkers geen omzet, geen winst, dat kan natuurlijk geen 1 miljard dollar waard zijn. Iedereen roept het in koor. Vooropgesteld dat de journalist gelijk zou kunnen hebben is het minstens zo interessant om te kijken of hij wellicht ook ongelijk zou kunnen hebben. In 2006 kocht Google video website Youtube. Het video bedrijf had toen iets van 100 miljoen videoclips op haar servers staan, ongeveer 20 miljoen maandelijkse bezoekers en geen verdienmodel van betekenis. Toch betaalde Google er het toen het ook belachelijke bedrag van 1.6 miljard dollar voor. Hoe anders staat de zaken er slechts vijf jaar verder in februari 2011 voor. Met 490.000.000. unieke bezoekers per maand die er aan tijd een equivalent van 325.000 jaar per maand doorbrengen is het dan al de tweede zoekmachine ter wereld. Natuurlijk zijn deze cijfers gedateerd maar ik gok dat die aantallen alleen maar zijn zijn toegenomen. Ter vergelijking, eind 2011 hadden Instagram gebruikers al 400 miljoen foto’s geüpload, wat neer komt op 60 foto’s per seconde. De pas vorige week uitgebrachte Android-app werd dezelfde dag is al meer dan een miljoen keer gedownload. Instagram heeft weliswaar nog maar 30.000.000 accounts maar is al wel de leidende foto app. Foto’s zijn voor social media platformen als Facebook en Hyves de belangrijkste brandstof.  Misschien is Mark dus zo gek nog niet. Facebook zal Instagram verder kunnen helpen waardoor Instagram de Youtube van de fotografie zou kunnen worden. Of een dergelijke visie een miljard dollar aan contanten en aandelen rechtvaardigt kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar de wereld van het internet en de potentie van de social media laten zich vooralsnog niet vangen in de standaard benadering van het oude zaken doen. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar