Schouwburgen kunnen misschien iets meer social media in hun marketingmix doen.


We brengen dagelijks aardig wat minuten
door op de social media platformen
Schouwburgen hebben het zwaar. De subsidiebudgetten voor cultuur staan onder druk en directies moeten bezuinigen. Dat zorgt voor krimpende marketingbudgetten waardoor er weer minder bezoekers komen. Hoe kom je uit die negatieve spiraal? Ik moet bekennen dat ik geen theater bezoeker ben, niet uit principe, het zit gewoon niet in mijn denkset. De laatste musical die ik bezocht was Soldaat van Oranje en dat vond ik een geweldige voorstelling. Ik kijk wel regelmatig of er een leuke film draait maar als dat niet zo is zapp ik niet vanzelfsprekend door naar de internetpagina van een schouwburg. Vreemd maar waar. Atypisch? Geen idee, maar ik ben wel prospect en ik wil best naar een leuke voorstelling. Daar komt nog iets belangrijks bij. Ik word niet bereikt. Ik lees de advertentie pagina’s van kranten niet of nauwelijks en de ongeadresseerde post gaat meestal direct in de papier container. Traditionele media inspanningen zijn dus aan mij niet besteed. Ik ben zoals zoveel mensen tegenwoordig wel goed bereikbaar via de social media. Een DM via Twitter komt bij mij aardig aan en een Twitter mention verschijnt als alert zelfs direct in mijn telefoonschermpje ik kijk ook elke dag een paar keer op mijn Facebook pagina. Zoals je in bovenstaande infographic ziet brengen we dagelijks veel minuten door op deze platformen. Nu zijn dat op zichzelf geen echt nieuwe gegevens en er wordt bovendien regelmatig onderzoek naar gedaan. Dus ik dacht, eens kijken hoe de schouwburgen Twitter, Facebook of Pinterest inzetten voor hun communicatie. Ik deed geen diepgravend onderzoek maar pakte daarvoor gewoon de Twitter accounts van drie schouwburgen, goochelde langs Facebook en Pinterest en keek wat er zoal gebeurde. Dat ik daarbij zaken of experimenten gemist heb dat kan natuurlijk. Ik denk wel dat de drie schouwburgen een representatief beeld vormen. De Twitteraccounts gaven het volgende beeld;

@SsbDeHarmonie  in Leeuwarden 3467 mensen die volgen en 440 worden terug gevolgd. 
@DeLawei in Drachten 2127 mensen die volgen en 343 worden terug gevolgd. 
@stadschouwburg in Groningen 3970 mensen die volgen en 363 worden terug gevolgd.

Ik geef toe dat ik wel een beetje verbaasd was. Zoveel mensen die interesse tonen in jouw schouwburg en maar zo weinig wederzijdse interesse. Even opschakelen naar Facebook, schouwburg de Lawei is er aardig actief maar de andere schouwburgen niet of nauwelijks en vervolgens even doorschakelen naar Pinterest. Drie keer nul geen accounts. Volgens mij zijn dat gemiste kansen. Twitter is immers een simpel medium. Je kunt berichtjes plaatsen en je kunt mensen die jou volgen zelfs privé een berichtje sturen in de vorm van een DM, dat kan overigens alleen als je een volger ook terugvolgt. Facebook is natuurlijk het loyaliteit medium bij uitstek, een plek waar foto, film en tekst op een natuurlijke wijze bij elkaar kunnen komen met volop interactie mogelijkheden. Dat de schouwburgen daar niet vol ingaan is zelfs opmerkelijk te noemen. Een beetje verder rondscharrelend in de tijdlijn van de Twitter accounts zag ik dat de schouwburgen voornamelijk gezelschappen, cabaretiers, politici en toeleveranciers volgen, geen klanten dus. Nu ga ik er voor het gemak van uit dat de groepen die gevolgd worden al een aardig contact hebben met de schouwburg er is immers een zakelijk belang.

Tien jaar geleden, nee vijf jaar geleden zou je een week lang lachend wakker liggen van plezier als duizenden mensen lieten weten geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf. Het zou een reden zijn om die mogelijkheden voluit verder te ontwikkelen. Anno nu is het kennelijk niet de moeite waard om zelfs ook maar kontact te maken. Er is nog een reden waarom het mij verbaast dat de schouwburgen niet vol in de social media platformen als Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram en Youtube investeren. Een theater is een audiovisuele content fabriek bij uitstek en content is de nummer één driver voor alle social media. Ideeën te over, publiek dat fotografeert bij een voorstelling. Gratis stoelen voor twitterende toeschouwers. Korting op een kaartje als je een recensie schrijft. Theatergroepen die zichzelf via het eigen YouTube kanaal van de schouwburg voorstellen. Elke stoel een eigen Facebook pagina die je vervolgens rechtstreeks kunt reserveren. Kun je direct ook even zien wie je buurman of buurvrouw is. De garderobe reken je even af met een tweet. Een goede tweet van een bekende cabaretier bij de introductie van een programma wordt met de snelheid van het licht geretweet waarmee je het uiteindelijke bereik van een tweet al snel verduizendvoudigt. Alles kan en natuurlijk, lang niet alles werkt maar je kunt het in ieder geval gemakkelijk en vrij goedkoop verkennen. Je publiek en de makers van voorstellingen worden je content partner en de schouwburg treedt op als regisseur. De schouwburg zou daarmee een hernieuwde regionale culturele positie kunnen ontwikkelen. Die kaartjes verkopen dan zichzelf dan wel. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar